Nesteen Suomessa, Venäjällä ja Baltian maissa sijaitsevan noin 1.100 liikenne- ja automaattiaseman tapahtumat sekä korttilaskutus tuotetaan NetNordicin suunnittelemasta ja tukemasta järeästi klusteroidusta palvelin- ja tallennusratkaisusta.
Asematapahtumajärjestelmä ja korttilaskutusjärjestelmä ovat Nesteen asemaverkoston myynnin ja sujuvan asiakaspalvelun keskiössä. Nesteellä on Suomessa noin 800 aseman verkosto sekä 300 liikenne- ja automaattiasemaa Venäjällä ja Baltian maissa. NetNordic auttaa Nesteen tietohallintoa uudistamaan ympäristöä parhaiden käytäntöjen mukaisesti sekä turvaamaan liiketoiminnan jatkuvuuden.
”Arvostamme NetNordicin ammattilaisten erikoisosaamista ja palveluasennetta. He tuntevat tarpeemme ja IT-infrastruktuurimme jo 1990-luvulta saakka”, sanoo Nesteen IT-infrastruktuuripalveluista vastaava päällikkö Olli Forsander. ”Kuusi vuotta käytössä olleen palvelinlaitteistomme elinkaari oli loppumassa, ja päätimme uudistaa asemaverkostomme liiketoiminnan kannalta kriittisen tärkeän asematapahtumien ja korttilaskutuksen tietojärjestelmien tietokanta-alustan sekä arkkitehtuurin.”
Tulevan liiketoiminnan varmistamista
Korttilaskutus- ja taustajärjestelmäkokonaisuus välittää tietoa siitä, mitkä maksukortit ovat sallittuja. ”Valtaosa maksuista tapahtuu korteilla”, sanoo Forsander. ”Maksuissa käytetään eri tekniikoita, ja me varmistamme luvat maksujen suorittamiseen sekä korttien kelpoisuuden. Asematapahtumajärjestelmämme on integroitu korttilaskutukseen ja korttilaskutus on kytketty edelleen talousjärjestelmiimme. Pyrimme jatkuvasti tehostamaan korttikaupan hallintaa.”
Uudistetun arkkitehtuurin tuotantokäyttö alkoi alkuvuonna 2018. ”Halusimme minimoida riskit myös järjestelmien yliheittojen osalta”, sanoo Forsander. ”NetNordicin suunnittelemat palvelin- ja tallennusarkkitehtuurit ovat toimineet erittäin luotettavasti, ja meillä on myös palautumissuunnitelma mahdollisten poikkeustilanteiden varalle. Teknologian päivitys oli myös kustannustehokasta, ja hanke pysyi budjetissa.”
Nesteen asemaverkosto on kasvanut maltillisesti, ja uudet asemat voidaan liittää IT-ympäristöön ketterästi. ”Haluamme tuottaa asiakkaillemme yhä parempaa palvelua. Mobiilimaksaminen yleistyy asemillamme nopeasti, ja se kasvattaa datamääriä. Meillä on aiempaa parempi näkyvyys tapahtumiin ja laskutukseen. Myynnistä saamme nopeammin tarkempaa tietoa. Panostamme myös lisäpalveluihin, ja hyödynnämme esim. ajoneuvojen tunnistamistekniikoita.” Tunnistautumistekniikkaesimerkkinä on Truck+ ammattiliikenteelle, joka tekee tankkauksen helpommaksi, nopeammaksi, varmemmaksi ja mahdollistaa lisäpalveluiden liittämisen.
NetNordic tarjoaa Nesteelle:
- Klusteroidun korkean käytettävyyden palvelinarkkitehtuurin päivityksen, datamigraation sekä toteutuksen.
- Jatkuvaa palvelua toimitetulle IBM:n konesaliympäristölle (asiakastapahtumat, korttilaskutus).
- Valvontaa ja tietoa asiakastapahtuma- ja korttilaskutusjärjestelmän alustan terveydentilasta.
- Teknologiaosaamista ja konsultointia arkkitehtuurin kehittämiseen sekä muutosten hallintaan.