26/04/2021
ICT:llä on tärkeä rooli pankkitoiminnan digitalisoituessa. Näin ajattelee myös Suomen vanhin pankki, Aktia, joka iästään huolimatta hoitaa liiketoimintaansa nykyaikaisesti – mm. Suomen uusinta peruspankkijärjestelmää hyödyntäen.
Konesalin modernisointi tuli Aktialle ajankohtaiseksi, kun ympäristön automaatioastetta haluttiin nostaa. Vaatimukset it-ratkaisuille ovat kovat, sillä Aktian työntekijät ja asiakkaat olettavat palveluiden toimivan moitteettomasti kaikkina vuorokauden aikoina. Uutta ympäristöä suunnitellessa, myös helppo ylläpito ja mutkaton päivittäinen operointi nousivat Aktian kärkitoiveiksi.
Katso video alta tai lue tarina videon jälkeen.
Aktian asiantuntijat suorittivat perusteelliset taustatutkimukset ennen lopullisiin teknologioihin päätymistä. Testiin valittiin markkinoiden parhaimmat teknologiat, joille kaikille suoritettiin proof-of-concept -testaukset erikseen. Tätä kautta testivoittaja Nutanix valikoitui virtualisointiympäristöjen uudeksi ratkaisuksi.
“Päädyimme Nutanixiin, koska koimme, että sitä on helppo käyttää ja ylläpitää. Pystymme itse huolehtimaan järjestelmän päivityksistä helposti ja näemme yhdestä hallintaliittymästä koko järjestelmän tilan. Pystymme myös saman hallintaliittymän kautta tekemään lähes kaikki operaatiot, mitä järjestelmälle tulee tehdä” Jarkko Ståhle, Aktian Technical Operations lead, lisää.
Varmistuksissa päädyttiin Rubrikiin, myös toiminnallisten testauksien jälkeen.
“Päädyimme Rubrikiin, koska koimme, että sitä on helppo ylläpitää, käyttää ja laajentaa vastaamaan meidän tulevaisuuden tarpeitamme” Stråhle kertoo.
Toimittajaehdokkaaksi NetNordic päätyi alun perin hyvän kumppanimielikuvan kautta. Lopulta valinta olikin helppo – NetNordicin asiantuntijoiden vahva asiantuntemus ja sertifoinnit valituissa teknologioissa olivat ratkaisevia.
”Valitsimme NetNordicin koska heillä oli tarjota kovia asiantuntijoita käyttöömme ja runsaasti osaamista valitsemiemme teknologioiden osalta” Stråhle summaa.
NetNordic oli mukana avainasemassa aivan projektin alkumetreiltä asti. NetNordicin asiantuntijat toimivat mukana suunnittelussa, projektijohdossa kuin toteutuksessakin yhdessä Aktian omien asiantuntijoiden kanssa. NetNordic tuki myös teknisen kokonaisuuden kehittämisessä.
“Yhteistyö sujui kokonaisuudessaan hyvin ja tuntui, että NetNordicin asiantuntijat ja meidän asiantuntijamme täydensivät toisiaan hyvin projektin aikana” Stråhle kertoo.
Yli 200-vuotias Aktia tarjoaa pankki- ja rahoituspalveluja yksityishenkilöille, yritys- ja yhteisöasiakkaille sekä instituutioille. Tutustu lisää Aktiaan täältä: www.aktia.com
Soita meille suoraan puhelinnumeroomme +358 20 743 8000, lähetä meille sähköpostia osoitteeseen info.fi@netnordic.com tai täytä alla oleva lomake, niin olemme sinuun yhteydessä mahdollisimman pian. Kiitos!